امام رضا (ع) در روایتی به ربان ابن شبیب در خصوص ماه محرم به سه موضوع اشاره فرموند:
🔹موضوع اول: گریه بر سیدالشهدا که دعا را مستجاب می کند، به شرط اینکه با شناخت باشد و مانعی همچون گناه نباشد.
-اشک یا به شوق است یا محبت دل پس ما باید بین خواسته دل و دلبر  یکی را انتخاب کنیم. عشق به دلبر (خدای یکتا) یا واسطه های دلبری (پیامبران و امامان) زمینه استجابت دعا را فراهم می کند؛ -

🔹موضوع دوم: لعن دشمنان امام(ع) همانگونه که در زیارت عاشورا هم آمده است( اللهم العن اول ظالم...)

🔹موضوع سوم: امام رضا(ع) فرمودند در ولایت ما باشید تا با ما محشور شوید چون هر کس هر چه دوست داشته باشد با آن محشور می شود و این ولایت راهی برای تقرب به خدا است. یعنی در شادی ائمه شاد و در غم آنها محزون باشیم ولی باید فرق بین شادی و معصیت را دانست.